Každý, kdo se pohybuje na akciovém trhu, ví, jak riskantní podnikání to je, a jak snadno lze přijít o téměř veškeré vydělané peníze. Není tedy divu, že si obchodníci a hráči na tomto trhu našli několik ukazatelů, které jim mají pomoci při výběru toho, do čeho investovat a čí akcie koupit. Ty samozřejmě nejsou stoprocentně spolehlivé, avšak dávají alespoň nějakou jistotu.
Jedním z těchto ukazatelů je i market profile. Jedná se o poměrně široce využívaný zdroj pro určení toho, která firma je perspektivní a která nikoliv. Co to ale vůbec je?
Zjednodušeně řečeno, jedná se o soubor několika hodnot, které dohromady tvoří profil dané firmy na trhu. S jeho pomocí je do určité míry možné předpovědět i to, jak se bude chovat v budoucnu, tedy zda bude prosperovat, či nikoliv. Ovšem, jak již bylo řečeno, stále půjde pouze o odhad, byť kvalifikovaný. Ani toto vám tedy nedá stoprocentní jistotu a situace se nakonec může vyvinout přesně opačně, než jste si mysleli.
Co je ale jeho součástí? V první řadě je to čistý zisk či ztráta, které podnik dosáhl, a to v době od svého založení po současnost. Je totiž pravděpodobné, že pokud má tato křivka stále stoupající trend, bude stoupat i nadále.
Dále je to vývoj ceny akcií daného podniku, a to opět od doby jeho založení. Zde, podobně jako u křivky zisku, se sleduje celkový trend. Ten by měl napovědět, kdy je nejlepší čas pro nákup akcií a kdy pro jejich prodej.
V neposlední řadě tu pak máme porovnání s konkurencí, tedy s firmami pracujícími v tom samém oboru. Kdo jsou největší konkurenti? A jsou na tom lépe, či hůře? Jak se vyvíjí jejich vzájemný vztah?
Toto vše a mnoho dalších věcí je třeba uvážit. Možná to zní jako spousta práce, ale věřte, že když tomu budete ten čas věnovat, můžete se uchránit velké ztráty peněz, způsobené špatně načasovaným prodejem či koupí akcií. A to se vyplatí, ne?